Pogăcele cu porcării

Dragi gurmanzi pe care vreau sa va conving sa gatiti, va anunt ca anul asta ma apuc de explorat retetele romanesti si petrec mai mult timp cu urechea la retetele bunicilor. Poate asa veti sta mai mult prin preajma blogului. Ar fi frumos sa va zic ca e lista mea de hotarari pentru 2017, dar sunt de fapt lucruri de mult amanate. Plus, nu cred in prostia asta cu hotararile de an nou si cu folosirea incorecta in romaneste a cuvantului “rezolutii”. Reveeeeeenind, pe anul trecut, imi propusesem sa fac 4 retete ale bunicilor mele. Din 4, am reusit una si v-o zic si voua.

Sunt pogacele cu jumari, cu retete negociata cu buni de Craciun. Ca am ajuns la reteta finala ca la job, in mai multe iteratii. Facand-o de atata vreme, nu stia sa-mi zica gramajele si alte minuni pe care le tot socotesc eu utile. Da’ ce bine c-am insistat si ce bine ca m-am si incumetat!

Asadar, minunelele sunt niste aluat pufos in mai multe straturi, cu jumari crocante si mega unsuroase imprastiate prin aluat. Si, sub impresia episoadelor recente de “Chef’s Table”, unde se povestea intruna despre cum grasimea-n mancare ne face garantat fericiti, mi-am zis ca n-are de ce sa strice o asemena reteta. Care are cam cata untura cata mananc eu in 2 ani si cate jumari as fi gustat in 4.

dsc01521

Asa ca, cu punga de jumari din camara bunicii si galetuta cu untura de porc (“unsoare” in bihoreana mea), m-am apucat de treaba.

  • Curaj
  • Timp
  • 500 g faina
  • 400 gr jumari de porc
  • 4 linguri cu varf de untura de porc (urmatoarea data acestea se vor transforma in unt)
  • 100-150 gr de telemea
  • 1 pachet de drojdie proaspatra (25 gr)
  • 3 galbenusuri
  • 200 ml apa/lapte
  • 3-4 linguri de sare

Si cum? Pai, sa va spun: amestecati faina cu untura de porc si cu drojdia lasata 10 min in apa sau lapte caldut, cu 2 galbenusuri si telemeaua razuita. Le invartiti p-astea impreuna pana le ametiti si devin elastice si gata de pus la dospit. Se odihneste apoi aluatul 30 de min.

Jumarile macinate sau date prin robotul in lama S se amesteca cu 1 pumn de faina (pentru aderenta, banuiesc. Buni a continuat sa fie mistica cand i-am cerut explicatii). Se intinde aluatul intr-o patura lunga, cu grosimea de vreo 2 cm. Se presara cu rabdare jumarile peste aluat. Naiva de mine, am crezut ca se pot intinde ca o crema…dar nu e aluatul ala atat de rezistent. Ca sa fiti preveniti, arata ca un soi de balega tinuta sub control. La consistenta, nu la gust sau miros, care ii sunt de vis: un iz de carnita sarata si afumata, pe care abia astepti s-o savurezi.

Odata ce-ati intins jumarile proportional pe toata suprafata, impaturiti in 4 patura de aluat. Si lasati-o la dospit 1,5-2 ore. Asa, pe masa, acoperita cu un stergar. Facem toata impaturirea asta fabuloasa ca sa obtinem straturile alea grozave din interior.

Dupa ce-a dospit, intindeti inca o data aluatul (cu posibilitatea de a va produce niste nervi, din cauza consistentei dubioase), si iar il impaturiti in 4 si-l lasati inca vreo ora-doua la dospit. Daca va intrebati ce-ati putea face cu viata voastra in pauzele dintre dospeli, va sugerez “Cooked”- un alt documentar (tot Netflix) unde-mi caut eu sensul vietii mele si sigur veti fi fascinati si voi. Is plina de idei bune azi, stiu! Nici eu nu pot tine pasul cu mine!

Asaaaa…si dospeste si mai creste. Si la urma, in sfaaaarsit intindeti aluatul rezultat si-l faceti de vreo 2-2.5 cm grosime. Si faceti treaba aia pe care o faceau bunicile cand erati mici: taiati rondele cu paharul cu gura data prin faina. Si le mai lasati inca 30 de min inainte de a le coace. Daca aveti timp si rabdare. Daca nu, vor fi la fel de gustoase, dar mai putin pufoase.

Le ungeti cu un galbenus inainte de a le da 20 min. la cuptor, 180 de grade. Din cantitatile recomandate de buni, au iesit cam 5 tavi de pogacele. Si au fost delicioase! Abia astept urmatoarele acrobatii invatate de la bunica. Oare voi ce retete ati face de la bunicile voastre?

Note:

  • Pufoasele pogaci cu porcarii, au fost savurate de o mana de oameni frumosi, carora le multumesc pentru un revelion ca din copilarie, asortat retetei. Si de nu le placea lor, nici nu va ziceam de ele (*-*).
One thought on “Pogăcele cu porcării

Leave a Reply

