Codrule,codruțule… (*-* plăcintă cu carne, în tigaie *-*)

Pfffff, de câtă vreme n-am mai dat pe-aici…! Dacă mai stăteam încă o zi fără să povestesc despre găteli și prieteni, aș fi murit puțin în mine.

Nu, nu este încă vremea ieșirii din pilot cu micul blog de zmea. Nici măcar de creat indexul nu cred că o sa am vreme chiar azi. Dar curâââând se rezolvă și astea. 

Și nici nu va fi articolul ăsta prilej de fabulat pe teme eminesciene,naturale ori poetice. Mai degrabă, despre niște rețete izvorâte din revederi emoționante, cu o prietenă dragă foc. Iar traumele copilăriei mele de tocilare mă fac să recit mereu poezia cu codrul de câte ori aud cuvântul “revedere”.

Prietena asta dragă este legendara Cerbu’, la care m-am prezentat cu borșul luat din Cluj, că acolo la ea-n englezia nu găsește pe toate gardurile. Ce face ea cel mai bine ? Face la fel de legendara ciorbă de perișoare. Și legendară va rămâne; amețită de mojito (povestesc de-ndată și despre el) și ocupată cu plăcinta, nu am fost tare atentă. Nici acu 7 ani n-am fost, când mi-a gătit prima oară așa ceva (în Dublin, nicidecum în Cluj, că nu-i interesant); eram amețită de la o Guiness uriașă.

Deci, pentru ciorbă s-au tăiat ingrediente similare cu ce-mi trebuia la plăcintă, că de-aia le-am și cuplat: ceapă roșie, morcovi, pătrunjel- s-au pus la fiert.

Am adăugat și această legumă fabuloasă, pe care n-o mai văzusem veci: napul (en:turnip). Ni s-a părut un bun înlocuitor de țelină.

DSC_4232

DSC_4234

Au fiert toate impreună și la urmă au fost adăugate perișoarele delicioase.

DSC_4235

DSC_4245

DSC_4241

DSC_4248

Acu vine rândul plăcintei. Rețeta e deja una exersată la mine-n casă, că e foarte rapidă și eficientă. De felul ei, cam seamănă cu un calzone. Inspirația vine de la Laura Adamache, și adaptarea de la ingredientele din casa Cerbului.

Pe scurt, noi am folosit următoarele (tre’ mărunțite bine, dacă n-aveți robot în lamă S sau mașină de tocat carne):

  • vreo 400-500 gr de carne tocată (amestec porc și vită)
  • 1 ceapă roșie măricică
  • vreo 300 gr ciuperci
  • 2 morcovi
  • 1/4 din nap
  • 200 gr cașcaval (sau orice brânză răzuibilă aveți)
  • vreo 50 gr Brie
  • multe condimente- eu am pus efectiv, din tot ce-am găsit la Cerbu’-n cămară

Iar pentru aluat:

  • 1 cană și jumătate de făină (cam 300 gr o fi)
  • 150 ml de apă rece
  • cam 1/2 plic praf de copt (6 g zicea rețeta)
  • 1 lingură ulei de măsline
  • 1 linguriță sare


DSC_4240

După un șir neobosit de onomatopee și multiple chițăieli de bucurie la vederea condimentelor, m-am asigurat că toate  se regăsesc în umplutură.

DSC_4246

Mi-am inghesuit niște oale lângă ciorba de perișoare. Am prăjit puțin carnea până s-a grizonat, am adăugat legumele colorate și le-am lăsat la înmuiat acolo, pe foc.

DSC_4247

Apoi apărem aluatul și eu în cadru, pentru că vreau să mă laud cu colanții mei cu GOT 😉
DSC_4250

Și în colanții ăia am avut mai mult spor la frământat: am pus toate ingredientele solide (făina, sarea, praful de copt), apoi am adăugat toate cele lichide (apa și uleiul). Niciodată nu-mi iese frământabil din prima, așa că am mai pus niște făină. Aluatul trebuie împărțit în două, pentru cele două straturi ale plăcintei.

DSC_4252

Aluzii necuviincioase nu e musai sa faceți și voi, dar face procesul mai distractiv…DSC_4253

Și mai distractiv este când devii creativ ca să întinzi aluatul…și-l întinzi cât ți-e tigaia.

DSC_4254

Iar la urmă, ca să se lege mai ușor umplutura, o dăm prin robot/blender, pentru mărunțire.

DSC_4255

Între timp, ciorbița fierbea liniștită…

DSC_4256

Odată pregătit aluatul, pui una din foi pe tigaia dată cu puțin ulei.

DSC_4257

Peste, vine umplutura, se răzuiește cașcavalul și se mai adaugă orice brânzeturi cu potențial de întindere și crocănțeală.

DSC_4258

Apoi, se acoperă tot cu a doua foaie de aluat și se închide pe lateral (adică se apasă nițel, ca să se lipeasca componentele). Toate astea trebuie să se facă vreme de 6-7 minute, după care trebuie întoarsă pe cealaltă parte plăcinta. Să se facă și partea de deasupra. Tot atâtea minute.

Când e gata plăcinta, o scoți din tigaie și o poți servi aproape imediat. Totuși, n-ar fi rău să o lași vreo 15 min la răcit și abia apoi s-o tai.

DSC_4260

DSC_4261

Cel mai bine merge cu un sos făcut din smântână ori iaurt, cu verdețuri sau condimente felurite. Ori, doar cu legume- după preferință. A mers de minune lângă ciorbă.

953f25a4-9710-40ba-b271-634f14ef9432.jpg

Iar asta a fost ultima poză clară făcută cu minunatul telefon în vizita mea la Cerbu’. Din entuziasm, am spălat și telefonul odată cu vasele și deși e rezistent la apă, a fost invadat de apă total. S-a uscat după o vreme, acu e iar bine și mă ajută să continuu cu experimentele mele culinare mai mult sau mai puțin reușite 😉 Dar mereu o sursă inestimabilă de fericire! Așa să vă fie și vouă!

Vor urma (rezultatul maratonului de gătit de săptămâna asta) sau mai pe scurt, lista de gătite și nepovestite:

– mojito
– mâncare thai și cursurile de gătit
– bubble tea
– brioșe sărate
– dovleac cu salvie
– paste cu cacao
– 3 in 1 cookies
– chifteluțe pimpuite
– despre ordinea alimentelor

Leave a Reply

