Homemade weekend (*-* paine,pate de pui, brioșe de omletă,smoothie *-*)

Uite, Marinea! Scriu despre paineeee! Si tie, Cori, despre micul dejun roz 😉

Acest articol va fi despre 4 retete diferite. Pentru ca inca n-am exersat suficient scrisul, nu am o structura grozava si nu o sa impart in 4 articole postarea. O sa fie un articol despre ce-am reusit sa gatesc weekendul asta, deci un ghiveci experimental- apanajul weekend-ului la mine.

A fost un sfarsit de saptamana productiv, in care am reorganizat juma’ de casa, mi-am gasit haine noi in dulap si am renuntat la o gramada (pfff,ce sentiment fain!), iar pe urma am gatit minuni.

Incep cu sugestiile de mic dejun, ca astea par sa fie la mare cautare in weekenduri. Atunci chiar apuci sa savurezi un mic dejun consistent, cu dragul/draga ta sau de unul singur, gandindu-te potolit la viata.

Briose de omleta- delirul tavii de briose continua cu un experiment cel putin haios pe care l-am vazut intr-o zi pe neturi. Zicea acolo practic sa iti pregatesti amestecul de omleta (ce te taie capul), sa-l portionezi in gaurelele tavii de briose si pe urma sa acoperi tot cu branza si oua.

Asa am si facut- amestec de ce-o fost prin preajma (evideeeent!): ceapa rosie, avocado, morcovi, ton,bucati de cascaval, ou batut cu niste lapte…plus jumate de lingurita de bicarbonat. Sugera in reteta originala sa pui praf de copt, nu mai aveam pe stoc…

Si au iesit cele de mai jos:

DSC_3606 DSC_3611 DSC_3612 DSC_3614

Dupa ce le raciti vreo 5-10 min maximum, le scoateti din tava cu relativa finete (nu prea dispun io de asa ceva,da’ m-am foarte straduit) si le aranjati creativ in farfurie. Sincer, nu prea merita efortul final de stilizare, ca oricum se mananca dintr-o rasuflare. Sfat: sa puneti unt ori hartie de copt in formele alea, e un cosmar sa speli tava pe urma!

Smoothie in straturi- Asta e micul dejun de duminica si include o reteta compusa la repezeala cu mai multe ingrediente proaspete, la care se poate varia foarte mult. In functie de inspiratie si materiile prime.

Secretul e sa aiba niste iaurt, fructe si niste cereale. Eu am pus aici iaurt simplu, pe urma seminte de chia lasate 5 minute la inmuiat-super gelatinoase, mei expandat (bun de numa’), plus un amestec in blender din zmeura si menta proaspata amestecata si iaurt simplu. Apoi am repetat stratificarea si peste, am pus un strat de iaurt cedra cu fructe. Demult n-am mai mancat iaurt cu fructe si nici nu-l recomand, da’ asta-i prea bun <3.

Pe scurt, orice combinatie aratoasa in straturi de iaurt, cereale/musli/fulgi,fructe proaspete sau congelate, plus niste chia, pot face un mic dejun si satios si delicios. Planuiesc sa-l refac cat mai des.

DSC_3647

Acum reteta de paine si cea de pateu de pui.

Paine usor de facut: Pentru ca ideea mea despre gatitul de paine era asociata cu un proces migalos si foarte de durata, am avut o reala revelatie cand am auzit de painea neframantata.

Chimia alimentara din spatele ei n-o stiu, dar m-a atras urmatoarea descriere: e paine care practic,se face singura. Si chiar asa e- se face usor si oricand. Invariabil, la noi apartine sezonului toamna/iarna, vara nu mancam paine mai deloc.

Ce implica? Faina, apa, drojdie proaspata (nu uscata si nu inactiva,va rog io!). Plus timp de abandonat painea in frij si de copt. Deci, voi puneti osul foarte putin. Mai exact, se iau cam 13-15 gr de drojdie (aia vine cam juma’ de pachet pakmaya micut), se amesteca in 350 ml apa calduta. Se lasa cam 10 min acolo. Pana atunci, amesteci 500 g faina (de orice fel vrei, eu am amestecat alba cu secara,dar alba e mai de efect) cu 3 lingurite de sare si orice altceva mai vrei sa pui in painea aia. In ziua de azi, am vazut tot mai putin retete de paine simpla. Eu am pus amestec de seminte pentru paine, plus multe seminte de dovleac. In alte dati am pus susan, masline taiate sau nuci. Orice amestesc merge.

Daca o vreti dulce, adaugati stafide, merisoare, alune crude, prune uscate, dupa preferinte si pofte. Eu am facut una sarata si una dulce; mai bine sa te burdusesti, decat sa jinduiesti 😉

Amesteca drojdia inmuiata in apa cu chestiile uscate si pam pam- aluatul de pus la dospit!  Nu strofoca prea tare aluatul ala, ca nu tre’ sa fie mega omogen, dar nici cocoloase si bucati disparate. Cum arata-n poze-i bine.

DSC_3596 DSC_3600

DSC_3601

Apoi trage o folie alimentara deasupra sau un capac greu si las-o la frigider la dospit. Din experienta (si spusele tipei cu reteta initiala), tre’ lasat un minimum de 7 ore, maximum de 24- cu cat mai mult,cu atat mai bine. Eu le-am lasat 12 ore. A fost si cand am preparat dimineata aluatul si dupa job am umplut casa cu miros de paine. Asa mult stam noi plecati de acasa intr-o zi,cat ii ia painii asteia sa se pregateasca de copt…trist,dar util pana la urma 🙂

Dupa ce trec orele respective, iei aluatul si-l rastorni peste niste faina, il apesi nitel cu mainile cat o patura, apoi il indoi ca pe o hartie, si pe latime,si pe lungime. Il pudrezi bine cu faina pe toate partile si il bagi intr-un prosop de bucatarie sau o fata de masa textila. Cu impaturitura in jos. Lasa-l acolo 30min- 1 ora, cat ai vreme sa astepti.

DSC_3608 DSC_3610

Intre timp, incalzeste serios cuptorul; ada-ti aminte ca bunica investea o dimineata intreaga in incalzirea cuptorului de pita;) Daca-i cuptor vai si-amar, ca al meu- pune-l cam 15-20 min la foc mediu-mare.

Apoi baga pituta in tavi/oale de care vrei tu- eu folosesc de chec, cu niste hartie de copt dedesubt, sa nu se prinda de fund. Eu am pus o salteluta de gatit din silicon, luata din Lidl mai demult. Nu mi-i tare draga, da’ nu mai aveam hartie…

DSC_3615

Dupa 25-30 de min de stat la cuptor cu folie de aluminiu deasupra (neaparat tre’ acoperita), doamna paine arata cam asa si incepe deja sa umple casa de mirosuri bune.

DSC_3617

O bagam la loc si o lasam inca 15-20 min, descoperita, pentru rumenire.

Cand credeti ca-i gata, se scoate din tavi sa se raceasca. Si apoi se sare prin bucatarie de bucurie, ca tocmai ati facut paine-n casa! Sfat: n-o mancati imediat, ca e fierbinte, pentru Dumnezeu! Totusi, o puteti taia in doua, sa se raceasca mai iute.

DSC_3619

Si ultima reteta din aceasta postare: pateul de pui. De ce asa ceva? Pentru ca pateul din comert e foarte nesanatos si pentru ca anemia feriptiva de care am aflat recent ca sufar, cerea un leac.

Se face extrem de usor si dupa ce-l faceti, e posibil sa nu mai vreti sa mancati vreodata altfel de pateu decat cel facut de voi. Reteta e luata de la Laura Laurentiu si foarte usor de reprodus.

Va trebuie 1/2 kg de ficatei de pui, 150 gr unt (mie-mi place ala gras,puteti folosi de oricare), 1 ceapa maricica si putin usturoi, optional-supa de pui sau gelatina alimentara. Plus arome- dafin, nucsoara, boia dulce, busuioace si alte asemenea,dupa gust. Si ingredientul secret- bautuuura: coniac,mai exact.

Gateala e bine sa o incepi cu inventarierea ingredientelor si adunarea lor intr-un singur loc. Altfel, risti sa detii recordul la accidente casnice sau sa ti se arda mancarea, cum des am patit-o 😉

DSC_3621

Ceapa si usturoiul se taie si calesc in 1/3 din unt, se amesteca apoi ficateii, se calesc acolo bine 5 min max. Se adauga foaia de dafin (io pun mai multe,ca-mi aduce aminte de Dafina :P), supa de pui sau pur si simplu apa calda (150 ml) si coniacul (cam 40 ml). Domnul sot a contribuit cu ideea de a adauga ceva ce-ar baga in toate sosurile, de-ar fi dupa el- mirin, similar cu sake,deci ne-am super alcoolizat pateul.

DSC_3622

DSC_3623

Lichidul ce acopera ficateii sa nu fie prea mult si sa-i lasati sa mai fiarba cam 10 minute. Daca aveti capac, puneti-l peste.

Dupa fierbere, aruncati ficateii aia intr-un bol si faceti crema: fie in robotul in lama S, fie prin pasare cu mixerul vertical. Probabil iese si fara aparate d-astea, prin zdrobire pasionala, n-am incercat. Da’ sa mi se zica daca ii iese cuiva!

Aici vine partea mea preferata: se adauga sarea,piperul, nucsoara, fulgii de ardei iute, chives, busuioc, menta, tarhon, oregano, boia si restul de unt (100 g). Urmeaza recomandarea de a pune 1 plic de gelatina alimentara, diluata in cam 5-6 linguri de apa. Asta, in caz ca n-ati pus supa de pui la inceput. Eu am pus gelatina, dar Dafinei i-a iesit si fara ea.

DSC_3625

DSC_3628

Se amesteca toate inc-o tura si avem super-cura de anemie!

DSC_3629

Se pune in recipiente dragute (incercati sa nu fie de plastic) si se adauga unt topit peste, pentru conservare. Puneti-l pe urma acoperit la frigider, unde poate rezista maximum o saptamana. Slabe sanse sa apuce…

DSC_3633

Se imparte cu cei dragi si se pune pe painea mai sus mentionata.

DSC_3638

La noi s-a incheiat tot cu o cina de paine cu pateu facute in casa, cu rosii din gradina creatorilor si pasta de hrean tot cu materie prima bio- ospat homemade cu orgasm bucal garantat! Ceea ce va doresc si astora ce ma cititi 🙂

Note de subsol, dupa bunu’-mi obicei:

  • Eu am invatat despre reteta de paine de la o prietena pasionata si ea de gatit. Mi-a recomandat sa ma uit intai la un clip, ca sa inteleg ideea, apoi sa incerc sa fac reteta de aici. Daca vreti mai mult context si detalii, parcurgeti-le si voi.
  • Cori, sa stii ca menta si orice alt fel de verdeturi (busuioc, cimbru, patrunjel) is bestiale in smoothieuri si fac totul mai aromat si mai bun. De la menta proaspata si zmeura mai ales, iti ploua-n gura, nu alta!
2 thoughts on “Homemade weekend (*-* paine,pate de pui, brioșe de omletă,smoothie *-*)

  1. Wow, Cami! Genial! Fac si eu pate asa. Menta clar, la smoothie si peste tot e foarte buna. Noroc ca de-asta chiar gasim in cantitati mari pe aici, deci e pe lista de cumparaturi 🙂

    Like

Leave a Reply

